1 op de 3 schoenenwinkels heeft een webshop

Ondanks de sterke aanwezigheid van grote online schoenenwinkels zoals Zalando heeft 1 op de 3 zelfstandige schoenwinkels in Nederland een eigen webwinkel. Het gaat om 32% van de schoenverkopers. Overigens is wel 83% met zijn winkel actief op sociale media.

Dit komt doordat het gebruik van sociale media veel minder tijd kost dan het maken, onderhouden en runnen van een webwinkel. Via sociale media proberen de schoenverkopers klanten naar hun fysieke winkel te lokken.

Dit alles blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder circa 150 zelfstandige schoenenzaken.

Het succes van online schoenenwinkels

Uit dit onderzoek bleek ook dat schoenenwinkels met een webshop het beter doen dan hun collega's die niet via internet hun schoenen verkopen. 58% van de winkeliers met een online schoenwinkel is tevreden over de via internet behaalde omzet. Bij ruim 40% van de schoenenwinkels met een webshop komt meer dan 15% van de omzet uit die online schoenwinkel.

Sociale media

83% van de schoenenwinkels is op sociale media actief. Facebook is daarbij duidelijk het meest populair want dat gebruiken ze allemaal. Twitter wordt aanmerkelijk minder gebruikt. Slechts 1 op de 4 probeert via deze korte berichten hun schoenen te slijten. Ongeveer de helft (51%) is tevreden over de hoeveelheid klanten waarmee ze op die manier contact hebben. Over de hoeveelheid klanten die via sociale media hun website bezoekt zijn de eigenaars van de schoenenwinkels minder tevreden.

Kijk hier voor de volledige onderzoeksresultaten


/* begin Google Analytics */ /* eind Google Analytics */