Zo kom je van hielspoor en hielpijn af


Pijn aan de hiel is bijzonder vervelend. Het maakt het lopen pijnlijk en zeer moeizaam. Meestal is er bij pijn aan de hiel sprake van hielspoor. Hielspoor is een veel voorkomend aandoening aan de voeten, meer dan 1 op de 10 van de Nederlanders heeft er wel eens last van gehad.


Wat is een hielspoor?

Hielspoor is verkalking van de peesplaat aan het hielbeen. Deze verkalking kan een ontsteking onder de hiel veroorzaken (peesplaatontsteking of fasciitis plantaris). 

De verkalking ontstaat meestal door overbelasting van de hiel, de peesplaat of de achillespees. De overbelasting kan vele oorzaken hebben. Sporten, overgewicht of veel staan (zoals bij een staand beroep) zijn bekende oorzaken van hielspoor, maar het probleem kan ook door verkeerde schoenen ontstaan. Bijvoorbeeld schoenen die geen goede demping geven, of schoenen met een slecht voetbed.

Hielspoor is bij het opstaan het meest pijnlijk. De pijn neemt wat af zodra er gelopen wordt, maar bij veel lopen of lang staan kan de pijn weer in heftigheid toenemen.

Het centrum van de pijn is bij hielspoor niet altijd goed te lokaliseren. Vaak voelt de hele onderkant van de hiel, of zelfs de hele hiel, beurs aan

Zo herken je hielspoor

Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende hielspoor klachten.
  • Pijn onder de hiel of pijn onder de voet, met name bij het opstaan of na lang gezeten te hebben.
  • Na wat lopen nemen de klachten wat af.
  • Pijn bij lange tijd stilstaan.
  • Hielpijn bij het autorijden.
  • De peesplaat onder de voet voelt strak en gespannen aan.
  • Ook de achillespees kan stijf en licht pijnlijk aanvoelen (niet altijd).

Hoe kom je van hielspoor af?

Vooral in het beginstadium kun je hielspoor nog goed zelf behandelen. 
Ook kan het verstandig zijn tijdelijk te stoppen met loopsporten (fietsen of zwemmen is geen probleem) en niet op blote voeten te lopen, vooral niet op harde ondergronden.

Vaak verminderen hiermee de klachten en verdwijnen ze vaak, al kan dat helaas lange tijd duren. Tot soms wel enkele malen. Gaan de problemen niet over, dan kun je het beste een arts of therapeut inschakelen. Er zijn dan misschien injecties of een operatie nodig.

Hulpmiddelen tegen hielspoor

Er zijn diverse hulpmiddelen tegen hielspoor, in de vorm van inlegzooltjes, inleghakjes en hielspoor sokken.

Inleg zooltjes tegen hielspoor

Bij de bovenaan genoemde link vind je inlegzooltjes tegen hielspoor. Deze schoenzooltjes zorgen er voor dat je voet de juiste houding aanneemt en ze geven de demping die nodig is om hielspoor te voorkomen en te verminderen. Ook verlichten ze de hielpijn. Je schoenen moeten wel over uitneembare zolen beschikken zodat je de originele binnenzool kan vervangen door het inlegzooltje tegen hielspoor.

Inleg hakjes tegen hielspoor

Bij de bovenstaande hulpmiddelen vind je ook inleghakjes van siliconen. Dit zijn hielkussens die ook demping geven. Bovendien hebben ze vaak een uitsparing op de plaats waar de pijn van de hielspoor zit en vaak verhogen ze de hak wat zodat de spanning op de peesplaat afneemt. 

De hakjes werken minder goed tegen hielspoor dan hielspoor zooltjes maar vragen niet om schoenen met verwisselbare zolen. Let wel op de kwaliteit van de hielspoor hakjes. Goedkope inleghakjes zijn soms gemaakt van siliconen van slechte kwaliteit zodat je ze weer snel moet vervangen (want eenmaal versleten hebben ze geen nut meer). In het bovenstaande overzicht (zie link) kun je aan de hand van de sterren zien hoe goed de hakjes worden gewaardeerd.

Hielspoor sokken

Het derde hulpmiddel is de hielspoor sok (ook wel strassburg sock of nachtspalk genoemd). Deze sokken tegen hielspoor kun je naast de hakjes of zolen gebruiken. Je draagt ze namelijk 's nachts als je slaapt.

Het is een lange sok, met een strook klittenband van de tenen naar de knie. Dit klittenband zorgt er voor dat peesplaat, achillespees en kuit 's nachts in je slaap worden opgerekt. Dit voorkomt dat de kuitspier zich verkort, het gaat kalkweefsel tegen en het voorkomt verkleving van peesweefsel. Bovendien worden de kuitspieren wat opgerekt. 

Erg aangenaam is het slapen met zo'n hielspoor sok niet, maar het middel is wel effectief. Wel is hier geduld nodig. Er kan al na enkele dagen verbetering optreden, maar desondanks dienen de sokken 2 a 3 maanden gedragen te worden om er voor te zorgen dat de hielspoor klachten voor 100% opgelost worden.

Kijk bij de eerder genoemde inlegzooltjes of hakjes voor hielspoor, of speciale hielspoor sokken voor een ruime keuze uit al deze hulpmiddelen tegen een lage prijs.