Het Nederlandse schoenenmerk Xsensible heeft een leuk onderzoek gedaan naar het kopen van schoenen door mannen. Hieruit blijkt dat vrouwen een grote invloed hebben op de keuze van de herenschoenen, maar dat hun invloed minder groot is dan ze denken.

Mannen willen hun vrouw mee met schoenen kopen

Mannen willen wel dolgraag dat hun vrouw meegaat als er schoenen gekocht moeten worden. Meer dan de helft van de mannen stelt daar heel erg prijs op. Maar de uiteindelijke invloed van de vrouw op de aankoop schatten de mannen op zo’n 50 procent, en daar zit een groot verschil met hoe vrouwen daar tegenaan kijken.

Vrouwen kiezen de winkel en….. de kleur

Van de vrouwen denkt namelijk 70 procent invloed te hebben op de schoenen die gekocht worden. Toch een behoorlijk verschil in beleving. Overigens hebben de vrouwen wel veel invloed op de keuze voor de winkel en de kleur van de schoenen. Voor wat betreft het laatste verschilt het kopen van een paar schoenen dus niet van het kopen van een nieuwe auto.

Vrouwen merk- en prijs-bewust

Mannen vinden het belangrijk als de schoenen mooi zijn, maar ze moeten ook lekker zitten. De prijs en het merk van de schoenen zijn daar ondergeschikt aan. Hun vrouwen adviseren echter vaak andersom. Deze vinden het label belangrijker en letten ook meer op de prijs.

Sneakers en nette leren schoenen favoriet

De vrouwen zien hun man het liefst met een paar sneakers, loafers of nette leren schoenen de winkel verlaten. Ook bij de mannen zijn de sneakers en de leren schoenen favoriet. Daarover is dus weinig discussie, en daarom zullen de dames wel vaker denken dat zij bepalen.

Xsensible interviewde 500 mannen en vrouwen voor het onderzoek.