Online schoenen kopen is tegenwoordig heel interessant omdat veel schoenenwinkels niet alleen de verzendkosten hebben laten vallen maar ook het retourneren van schoenen gratis hebben gemaakt.
Ideaal want zo wordt het online schoenen kopen en thuis passen nog goedkoper in de winkel (waarbij je vaak met reiskosten en parkeerkosten te maken hebt). Daarom geven we hier een overzicht van de retourkosten per schoenenwinkel.
Kijk voor een duidelijk overzicht in het schema van verzendkosten en retourkosten per winkel.
Geen retourkosten of portokosten
Grote internationale online schoenenwinkels als Spartoo, Sarenza en Zalando brengen vaak geen verzendkosten en retourkosten in rekening. Meestal stuur je de schoenen of laarzen dan ongefrankeerd retour naar een antwoordnummer. Er is echter een grote groep winkels waarbij je bij een retourzending zelf de portokosten moet betalen. In het bovenstaande overzicht zie je precies om welke online schoenenwinkels dat gaat.
Enkele winkels hebben afwijkende regels. Zo is bij Marjon Snieders het retour sturen van schoenen gratis behalve als deze schoenen in de uitverkoop zijn gekocht. Shoemixx hanteert een minimum bestelbedrag van 50 euro voor het retourzenden van schoenen en laarzen.
Bij ShoeTime tenslotte kunnen de schoenen ongefrankeerd worden teruggestuurd maar wordt bij het terugstorten van het aankoopbedrag 3,95 euro in mindering gebracht voor administratiekosten.
Kijk in het overzicht van verzendkosten en retourkosten voor een duidelijk schema met de regels.
Retourneren altijd mogelijk
Of het retourneren nu geld kost of niet, retourzenden is altijd mogelijk. Er bestaat namelijk een wet ‘Kopen op afstand’ die voorschrijft dat je na ontvangst van de spullen nog zeven werkdagen de tijd hebt om de aankoop retour te sturen. Een zogenaamde afkoelingsperiode. Deze regel geldt niet alleen voor schoenen maar ook voor de meeste andere online aankopen. De webwinkel moet zich aan deze wet houden maar mag wel portokosten berekenen of voorwaarden stellen.
Voorwaarden bij het retour sturen van schoenen
Bij online schoenenwinkels komen deze voorwaarden er meestal op neer dat de schoenen wel gepast mogen worden maar niet worden gedragen. In de praktijk komt dat er vaak op neer dat de labels nog aan de schoenen moeten zitten om deze te kunnen ruilen of retourneren. De ene online schoenewinkel gaat hier echter strenger mee om dan de andere.
Veel online schoenenwinkels stellen je ook veel langer in staat de schoenen retour te zenden dan de wettelijke termijn van zeven werkdagen. Termijnen van een maand bij het online kopen van schoenen komen voor.