Augustus 2012 waren er in Nederland 3.470 schoenenwinkel, nu, zeven jaar later, nog maar 2.450. Dat is een afname van circa 1.000 winkels, bijna een derde van het totaal!

Grote online concurrentie
Ketens als Schoenenreus, Manfield, Dolcis en Van Dalen sloten een deel van hun winkels of gingen helemaal failliet. maar ook veel zelfstandige schoenenwinkels sloten de deuren. De oorzaak: Online schoenenwinkels bieden veel meer keuze en hanteren vaak lager prijzen. Bovendien kun je online makkelijk prijzen bekijken en vergelijken, en dat kan op ieder moment dat het je uitkomt.
Alleen passen is online niet mogelijk, maar doordat de meeste schoenenwinkels vanaf een bepaalde prijs altijd gratis verzending en gratis retourneren bieden kan iedereen het paswerk thuis doen.
Door de grote online concurrentie en het makkelijk vergelijken van prijzen is een schoen winkelier bijna verplicht een zo laag mogelijke prijs voor zijn schoenen te prijzen. Doordat de kosten van een fysieke schoenenwinkel veel hoger liggen dan die van een webshop kan de online winkelier over het algemeen veel verder gaan in het verlagen van zijn prijzen.
En concurrentie van de kledingwinkels
Niet alleen de online schoenenwinkels halen veel omzet weg bij de fysieke schoenenwinkels, en zorgen voor lagere prijzen. Ook kledingwinkels dragen daar aan bij. Ketens als Primark, Zara en H&M zijn de laatste jaren ook steeds meer schoenen gaan verkopen, en bieden deze heel goedkoop aan. H&M haalt bijvoorbeeld bijna een tiende van zijn omzet uit schoenen.
Prijzen stijgen niet mee
Om aan te geven hoe de prijzen van schoenen onder druk staan: Sinds 2005 zijn de prijzen van schoenen niet zo laag geweest als nu, en dat het prijspeil (de prijzen voor alle producten gemiddeld) sindsdien met 22 procent zijn gestegen.
Positief geluid
Toch zijn de marktanalisten van ABN Amro niet negatief over de toekomst van de fysieke schoenenwinkels. Deze verwachten dat de verkopen aan schoenen de komende jaren gaan groeien. De internetwinkels zullen daarvan een groot deel opslokken, maar voor de fysieke winkels blijft er voldoende over om hun omzet te laten groeien.